SADİ ŞİRAZİ-GÜLİSTAN

Bir kitapla daha tekrar beraberiz. Elimdeki kitap Sadi Şirazi'nin Gülistan adlı kitabı. Kitap kolay okunabilen bir kitap. Çeşitli yayınevlerinden çokca baskısı var. Benim elimdeki Akçağ Yayınevi'nin 2011 basım tarihli olanı. Kitap 279 sayfa ancak öyle okuması uzun sürecek bir kitap değil. Bu kitaba başlayınca Nizamülmülk'ün Siyasetname isimli eseri direk aklıma geldi. Burada bu kitapla ilgili yorumlarımı bulabilirsiniz. Kitap hem kısa hikayeler ve hikayeler ile bağlantılı beyitlerden oluşuyor. Hikayelerin ve beyitlerin konusu tüm hayatımızı kapsıyor. Örneğin evlilik, cimrilik, adalet, alçak gönüllülük, devlet yönetimi, bilgelik, ana-baba-evlat ilişkileri gibi. Bence Siyasetname daha çok devlet yöneticilerine ışık tutabilecek bir kitap ancak bu kitap sadece yönetime değil, hayatın tüm alanlarına ilişkin öğütler ve ibretlik hikayeler veriyor. Bu kitaptaki hikayelerin etkileyiciliği Siyasetname'ye göre biraz zayıf. İnsanlar bir hikaye okurken şaşkınlığa uğrayacakları, etkilenecekleri, üzülecekleri veya sevinecekleri bir olay ararlar. Yani şahsen ben de durum bu. İşte bu kitapta hikayelerin çoğu sizi etkilemekten uzak. Ama öğütleyici kısmına bir şey denilemez. Zaten kitabın yazılış amacı da bu. Doğruluk yolunda insanlara öğüt vermek. İşte hikayelerin bu durumu yüzünden kitabın son 50-60 sayfasını okumadım ancak biraz göz gezdirdim. Bir de kitabın çeviri olmasından dolayı hikayeler arasında ve sonunda verilen beyitler şiirselliğini biraz kaybetmiş. Buna yapacak bir şey yok tabi. Örnek olması açısından bir hikaye ve altındaki beyitleri buraya aktarıyorum. Sonuç itibari ile yazılış amacı ve öğütleri ile güzel ancak alıyım bir çırpıda bitireyim diyebileceğiniz bir kitap değil. Bir başucu kitabı olabilir. Her gün bir kaç hikaye okuyabilirsiniz. Başucu kitabı olarak tavsiyemdir. İyi okumalar.

DİLENCİNİN SÖZLERİ
Bir dilenci meydanda herkese "ey serveti bol geçim kaygısı çekmeyen insanlar beni dinleyin" biye bağırıyormuş.  İnsanlar dilenciyi dinlemeye başlamışlar. Dilenci kendisini dinleyen insanlara "yeterince insaflı olsaydınız ve çevrenizdeki insanlara yeterince yardım yapsaydınız, ve biz de kanaat olsaydı, elimizde ki ile yetinebilseydik dünyada dilenmek gibi bir adet olmayacaktı" demiş. 

Ey kanaat,
Beni zengin edecek olan sensin.
Çünkü en güzel nimet,
En büyük zenginlik sana sahip olmaktır.
Şudur Lokman'ın sabır hazinesi ki
Bilge olmak, sabrı bulmaktır.


Yorumlar