FAHRENHEIT 451- RAY BRADBURY

Kitap: Hayatı anlamanın ve yorumlamanın bir yolu. Bilgi kaynağı. Sevinç odağı.(Bknz)
Entelektüel: Bilim, teknik ve kültürün değişik dallarında özel öğrenim görmüş(kimse), aydın, münevver. Fikir sorunlarıyla ilgili (Bknz Türk Dil Kurumu- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_yanlis&view=yanlis&kelimez=124)

"Okullardan denetmenler, eleştirmenler, bilgili insanlar ve hayal gücü kuvvetli yaratıcılar yerine koşucular, atlayıcılar, yarışçılar, vasıfsız işçiler, gaspçılar, kapkaççılar, havacılar ve yüzücüler çıktıkça "entelektüel" kelimesi tam da hak ettiği şekilde küfür haline geldi tabi."

"Fahrenheit 451: Kitap kağıdının tutuşup yanma sıcaklığı..."

Yıl.. Hatırlamıyorum. Ancak ortaokulun ortaokul olarak anıldığı bir dönemdi. Şimdiki bol artılı sistemden farklı olarak 5'i bitir sanayiye, 5'i bitir ortaokulaydı. Hangisi olacaksan artık...
Sınıfımda bir arkadaşım vardı. İyi çocuktu. Sosyal bilgiler dersinde tarih işleyen Mehmet Hoca iki devlet birbirini tanımıyordu demişti. Ben şaşırmış ve o zamandan içimde var olan tarih aşkıyla "tanımak" ne oluyor diye sormuştum. Bir gün sınıfımdaki bu iyi çocukla tartıştık ve ben Devletler Hukuku'nu okul bahçesinde uygulamaya kalkmış ve bu arkadaşa "seni tanımıyorum" deyivermiştim. Bu arkadaş yüzüme aval aval bakıp "ne diyon lan" diyerek gözüme yumruğu patlatınca okul bahçesinde Devletler Hukuku'nun değil sokak kurallarının geçerli olduğunu acılı ve kanlı bir şekilde anlamış oldum. Tam da tarihteki gibi. Acılı ve kanlı... Ben ne dediğimi biliyordum ama karşımdaki tam tersiydi.O delikanlıydı ben enteldim. Yani onun bile bilmeden söylediği entelektüel bir çocuktum. En azından kitap okuyarak farkında olmadan öyle olmaya çalışıyordum. Hala öyle miyim? Ya da entelektüel oldum mu? Bir bilene sormak lazım.

Fahrenheit 451 :Bir Entelektüelin Hikayesi

Gay Montag... Ray Braddury'nin Fahrenheit 451 isimli distopik romanının baş kahramanı. Bir itfaiyeci. Hayatı boyunca kitaplarla haşır neşir olmuş ve tıpkı benim gibi farkında olmadan entelektüel olma yolunda ilerlemeye çalışan bir insan. Öyle ki yaktığı kitapların saçtığı alevlerden nasibini almış ve deyim yerindeyse kendini yakmış bir adam. 
Evet.. Kahramanımız Montag yazarın  distopik romanında insanlar okumasın, bilinçlenmesin diye kitapları yakmakla görevli bir itfaiyeci. Montag yaktığı kitaplardan, yaşamlardan etkilenir ve düşünmeye haliyle de sorgulamaya başlar. Yaşadığı dönemde insanlar duvar denilen ve günümüzde televizyon, telefon ve internet olarak tercüme edilebilecek aygıtlara mahkum olmuştur ve sahte bir mutluluk yaşamaktadır. Peki insanlar aslında gerçekten mutlu mudur? Bir entelektüel olan Gay Montag bu sorudan yola çıkarak başına olmadık işler alır. Kitapları okur. Evet sadece kitap okur. Kitap okumak ve aydınlanmak suçtur o dönemde.
Kitap özet olarak böyle. Kitabın isim hikayesini yazarımız romanın sonunda anlatmış. Akıcı bir kitap. Sıkılmadan okuyabilirsiniz. Tavsiye ederim. İyi okumalar.

Okuyucuya Not: Ortaokuldaki o iyi çocuktan attığı yumruğun rövanşını acılı ve kanlı bir şekilde aldım.  


Diğer roman incelemelerim için tıklayın.

Fahrenheit 451
Resim yazısı ekle


Yorumlar