OSMANLI'NIN YAZILMAMIŞ TARİHİ- YAVUZ BAHADIROĞLU

Bir süredir tarih okumaları yapamıyordum. Yeni bir tarih kitabı ile beraberiz. Tanıtacağım kitap Yavuz Bahadıroğlu'nun Osmanlı'nın Yazılmamış Tarihi isimli kitabı. Kitap adından da anlaşılacağı üzere Osmanlı'yı kısa kısa olaylar ve kişiler üzerinden anlatan bir kitap. Olaylar ve kişiler dediğim hani oradan buradan duyup da vay be! böyle miymiş bu iş diyerek şaşırdığımız ve gururumuzu okşayan cinsten olanlar. Örneğin 1534 yılında Viyana'daki St. Stephen Katedrali'nde yaklaşan Osmanlı akıncılarını haber vermek için memurlar tayin edilmiş ve bu memuriyet 1956 yılında kaldırılmış. Bir başka örnek. Napolyon Bonapart'ın "Bir ihtiyara maskara olduk.. Akka'da durdurulmasaydım, belki Şark İmparatoru olurdum" dedirten ve eski bir berber çırağı olan Cezzar Ahmet Paşa. Bu ve bunun gibi birçok kahraman ve destansı olaylar anlatılıyor kitapta. Yer yer de tarihimizle ilgili tartışma konusu olan olaylar da açıklanmış. Velhasıl tarihi sevmeseniz bile bu kitapla güzel bir başlangıç yapabilirsiniz. Kitapla ilgili olumsuz eleştirilerim de olacaktır. Her ne kadar bu kitap edebi bir kimlik taşımasa da sonuçta okunuyor ve bu yüzden de eleştiriyi hak ediyor. Anladığım kadarıyla kitaptaki bölümler gazete veya dergilerde yayınlanmış yazıların toplanmış hali. Bundan mıdır bilmem ama bazı bölümlerde okuduğunuzu diğer bölümlerde de aynen görüyorsunuz. Bu sizde ya ben bunu önceden biliyor muydum bir yerde okumuş muydum hissi uyandırıyor. Keşke yazar ve yayınevi tekrara düşmeseydi. Tavsiye ettiğim bir kitap oldu yine de. İyi Okumalar.

Diğer tarih kitabı incelemelerim için tıklayın.

Kitaptan bir kaç alıntı.

"Oysa insan, değerlerini küçümsediği ölçüde değersizleşir!"

"1850'lerde İstanbul'da yıllarca kalarak toplumsal yapımızı inceleyen meşhur Fransız tarihçi M.A. Ubicini "Osmanlı" şemsiyesi altında özgürce yaşayan halkların özelliklerini şöyle vurguluyor: 
(alış veriş yaparken) bir kaide olarak Ermeni tüccara istediği fiyatın yarısını, Rum'a üçte birini, Yahudi'ye dörtte birini veriniz. Fakat bir Müslümanla alışveriş ettiğiniz zaman istediği fiyattan emin olunuz ve istediğini veriniz.(pazarlık etmeyiniz)"

"Kısacası Osmanlı, gösterilmek istendiği gibi bir "kılıç-kalkan ekibi" değil, son derece teknik bir devletti. Savaşlardan zaferle çıkmasını teknoloji üretmesine ve teknolojiyi son derece etkili biçimde kullanmasına borçludur."

"Fransızların "yenilmez" dediği mağrur general  Bonapart'a ilk mağlubiyetini tattıran ve "Bir ihtiyara maskara olduk.. Akka'da durdurulmasaydım, belki Şark İmparatoru olurdum" dedirten Osmanlı Veziri, eski bir berber çırağıdır."

"Yavuz Padişah'ın sözlerini hatırlayalım:
Ben bu saltanatı, ümmete hizmet içün pederumun elinden aldum ve ıslah-ı alem(insanların ıslahı ve mutluluğu) uğruna birader ve biraderzadelerimi(kardeşlerimi ve çocuklarını) feda eyledum."

"Osmanlı asırlarının ihtişamlı günlerinde, Avrupa'ya "Türk modası" hakimdi. O kadar ki, Paris sosyetesinin kadınları sarık sarar, hançer kuşanırdı. Evlerinde "Şark köşesi" bulundurmayan sosyete mensupları ise "modayı" takip etmedikleri için ayıplanırdı."



Yorumlar